Wat is het?
De SEM is een vragenlijst die is ontwikkeld om inzicht te krijgen in de sociaal-emotionele vaardigheden van kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar. De vragenlijst bevat 32 items, verdeeld over 8 subschalen: welbevinden, emoties herkennen, zelfvertrouwen, emotieregulatie, empathie, effectieve communicatie, pro-sociaal gedrag, en probleemoplossend vermogen. De vragenlijst meet de vaardigheden van een kind in de afgelopen 2 weken. De vragenlijst wordt door het kind zelf ingevuld en kost ongeveer 10 minuten.
Inzicht in effect interventies
De resultaten geven inzicht in hoe kinderen zichzelf ervaren in het omgaan met emoties, sociale situaties en uitdagingen. Door de vragenlijst op meerdere momenten af te nemen, kunnen professionals de ontwikkeling van kinderen volgen over de tijd. Dit geldt zowel op individueel niveau - bijvoorbeeld om een kind meer gericht te ondersteunen - als op groepsniveau, bijvoorbeeld om het groepsklimaat te verbeteren of het effect van een interventie te meten.
Voor welke professionals is de vragenlijst geschikt?
SEM is geschikt voor professionals die werken met kinderen en hun sociaal-emotionele ontwikkeling willen monitoren of ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan:
- Jeugdhulpprofessionals
- Intern begeleiders
- Onderzoekers
- Kindercoaches
- Preventiewerkers
- Beleidsmakers
Toepassingen vragenlijst
De vragenlijst kan voor meerdere doeleinden worden ingezet:
- Signalering en ondersteuning: De resultaten kunnen helpen om sterke kanten en ontwikkelpunten van kinderen te signaleren. Dit maakt gerichte ondersteuning of interventie mogelijk.
- Evaluatie en monitoring van interventies: Door de vragenlijst op meerdere momenten af te nemen, bijvoorbeeld voor en na een interventie, kunnen veranderingen in sociaal-emotioneel functioneren en sociaal-emotionele vaardigheden worden gemeten. Dit kan zowel op individueel als op groepsniveau.
- Onderbouwing van beleid: De verzamelde gegevens op groepsniveau kunnen worden gebruikt om schoolbeleid of pedagogisch handelen te onderbouwen en te verbeteren. Dit kan helpen om onderbouwde keuzes te maken in pedagogisch en didactisch handelen, wat kan bijdragen aan het vormgeven van groepsgerichte aanpakken binnen de klas of school.
Wil je werken met de SEM?
In deze handleiding worden de vragenlijst en de verschillende subschalen beschreven. Daarnaast bevat de handleiding praktische aanwijzingen voor de afname van de vragenlijst. Verder wordt aangegeven hoe de resultaten gescoord en geïnterpreteerd kunnen worden. Tenslotte wordt informatie over de betrouwbaarheid en validiteit van de vragenlijst gegeven.
Wil je meer informatie? Neem dan contact op met Minne Fekkes van TNO Child Health
